گیلاس ۲۰ هزار تومان گرانتر شد | قیمت امروز میوه در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) گمرک: ۱۰ هزار خودرو طی ۴ ماه وارد کشور شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیک‌سایی ۳۰۰ مگاواتی با همکاری مشترکین در شرکت توزیع برق خراسان رضوی اعلام نرخ‌نامه جدید خدمات دوخت اتحادیه خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی افزایش پروازهای ایام اربعین در مشهد گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در مشهد چند؟ (۱ مرداد ۱۴۰۳) هنوز قیمت بلیت‌های اتوبوس در مشهد برای اربعین اعلام نشده است نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی چه‌زمانی اعلام می‌شود؟ کاهش قیمت نسبتاً شدید خودرو‌های خارجی (یکم مرداد ۱۴۰۳) توزیع ۵ هزار تُن جو حمایتی ویژه دام بین عشایر خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست امسال ریزش قیمت خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۳) | افت ۰.۵ تا ۲ درصدی قیمت‌ها آرامش پس از طوفان | گزارش وضعیت بازار سهام (دوشنبه، یکم مرداد ۱۴۰۳) ایجاد اشتغال برای ۳۹۲ نفر توسط تعاونی‌های جدیدالتاسیس خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۳ طلا در مشهد ۵۰ هزار تومان ارزان شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) واکنش بازار‌های مالی به کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه بود؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) مبلغ جدید جریمه پوشش پلاک خودرو چقدر است؟ الحاق چهار هکتار زمین به شهرستان کلات در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن توزیع روزانه گوشت مرغ ارزان‌تر از سطح کشور، در مشهد | جوجه‌ریزی در مرغداری‌های مشهد ۲۸ درصد افزایش یافت دلار بازار آزاد اولین روز مرداد ۱۴۰۳ را در کانال ۵۸ هزار تومان آغاز کرد | قیمت امروز طلا، سکه، ارز و بیت کوین پایان مطالعات مدیریت مناطق بیابانی سرخس در سطح ۲۱۰ هزار هکتار ۸ پیشنهاد بخش خصوصی خراسان رضوی به رئیس جمهور  اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد تا ۱۵ مرداد واریز وام دولتی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بدون ضامن | شرایط دریافت وام چیست؟ میوه امروز در مشهد چند؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) جانشین پراید از پاکستان می‌آید + قیمت و تصویر ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات | نرخ مالیات خرده‌فروشی کمتر از استاندارد جهانی
سرخط خبرها

هفت خودرو در انتظار واردات به ایران|پارس‌خودرو با نیسان می‌آید

  • کد خبر: ۱۳۱۸۳۵
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
هفت خودرو در انتظار واردات به ایران|پارس‌خودرو با نیسان می‌آید
در نخستین فهرستی که از واردکنندگان مجاز خودرو منتشر شده واردکنندگان پیشین نقشی در واردات ندارند و خودروسازان و مونتاژکاران اولین نقش را در واردات ایفا می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، روزنامه دنیای اقتصاد منوی احتمالی خودرو‌های خارجی را که در ایران حضور خواهند یافت مطرح کرده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، سایپا در این سال‌ها با خودروسازانی مانند کیاموتورز کره، زوته، برلیانس و چانگان (هر سه از چین) همکاری داشته، بنابراین هیچ بعید نیست به سراغ واردات از این شرکت‌ها برود. در این بین البته گفته می‌شود شرکت برلیانس ورشکست شده، که اگر چنین باشد، واردات از این شرکت منتفی است.

پارس‌خودرو با نیسان می‌آید

پارس خودرویی‌ها از قدیم ارتباط خوبی با نیسان‌موتورز ژاپن داشته و علاوه بر مونتاژ برخی محصولات این شرکت، واردات نیز از آن داشته‌اند. از همین رو گفته می‌شود پارس‌خودرو قصد دارد محصولاتی مشهور از نیسان را وارد کشور کند که شاخص‌ترین آن‌ها دو مدل سانی و جوک است. نیسان جوک البته پیش‌تر توسط بخش خصوصی وارد کشور شده، اما فعلا خبری از خصوصی‌ها برای واردات خودرو‌های نیسان نیست و پارس‌خودرو رقیبی را در این میدان ندارد. در کنار نیسان واردات محصولات رنو نیز در دستور کار پارس‌خودرو قرار دارد. این دو شرکت سال‌ها تحت قرارداد پلتفرم مشترک X ۹۰ با یکدیگر همکاری داشتند و به واسطه آن، تندر-۹۰ (مشترک با ایران‌خودرو) و ساندرو در کشور مونتاژ شدند.

گفته می‌شود پارس‌خودرو قصد دارد مدل جدید رنو ساندرو را وارد کشور کند، خودرویی که هرچند ظاهر زیباتری نسبت به مدل‌های فعلی ساندرو دارد، اما همچنان از آپشن و امکانات زیادی برخوردار نیست.

سیتروئن، از مونتاژ تا واردات

در دوران برجام و پس از اعلام آمادگی خودروسازان فرانسوی برای سهامداری در صنعت خودروی کشور، سایپا و سیتروئن بر سر همکاری مشترک در سایت کاشان (متعلق به سایپا) به توافق رسیدند. طبق قرارداد منعقده، ۵۰درصد از سهام سایت کاشان به خودروساز فرانسوی واگذار و نام این شرکت به سایپا-سیتروئن تغییر کرد. حالا در لیستی که وزارت صمت اعلام کرده، نام سایپا-سیتروئن نیز به چشم می‌آید، بنابراین این شرکت به صورت مستقل از سایپا قرار است اقدام به واردات خودرو کند. گفته می‌شود هرچه هست گزینه اصلی این شرکت برای واردات، سیتروئن است و این در حالی است که پیش‌تر مدل C ۳ در این سایت مونتاژ می‌شد. با توجه به مونتاژ C ۳ در سایپا-سیتروئن، هیچ بعید نیست این شرکت به سراغ واردات این مدل نیز برود.

کرمان‌موتور و هیوندایی

کرمان‌موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی، سابقه همکاری با هیوندایی موتورز کره جنوبی را دارد و از همین رو انتظار می‌رود بخش عمده خودرو‌های مدنظر کرمانی‌ها برای واردات، از این برند باشد. کرمان‌موتور در دوران برجام هیوندایی را در مدل‌های i ۱۰ و i ۲۰ مونتاژ می‌کرد، اما با فرارسیدن تحریم، ارسال قطعات این دو خودرو متوقف شد. حالا ظاهرا کرمان‌موتور قصد دارد این دو محصول را بار دیگر و این بار از مسیر واردات عرضه کند. رقیب خصوصی اصلی کرمان‌موتور در میدان واردات هیوندایی، فعلا نامش در لیست شرکت‌های مجاز نیست و اگر این غیبت ادامه دار باشد، انحصار واردات محصولات این خودروساز کره‌ای به دست کرمانی‌ها خواهد افتاد. در کنار مدل‌های موردنظر، این امکان وجود دارد که کرمان‌موتور انواع دیگر هیوندایی مانند اکسنت و النترا را نیز وارد کشور کند.

فولکس سواری ماموت

هرچند کرمان‌موتور سابقه همکاری با فولکس واگن را نیز در کارنامه‌اش دارد، با‌این‌حال به احتمال فراوان به سراغ واردات از این شرکت نخواهد رفت، زیرا یک خودروساز دیگر بخش خصوصی (ماموت) امتیاز واردات محصولات فولکس را در اختیار دارد. نام گروه ماموت البته فعلا در لیست شرکت‌های واردکننده قرار ندارد، با‌این‌حال نام یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام مکث موتور در فهرست موردنظر به چشم می‌آید. در دوران برجام، گروه ماموت به عنوان نمایندگی رسمی فولکس واگن در ایران پذیرفته و محصولاتی مانند تیگوان و پاسات وارد بازار کشور شدند. آن زمان گفته می‌شد فولکس قرار است تحت همکاری با ماموت، برخی محصولات خود را در ایران مونتاژ کند و حتی ماموتی‌ها برای انجام این کار ساخت خط تولید را نیز کلید زدند.

این در حالی بود که با فرارسیدن تحریم‌های آمریکا در سال ۹۷، پروژه مونتاژ فولکس در ایران به کما رفت و با ممنوعیت واردات، ورود خودرو‌های ایران شرکت نیز متوقف شد. حالا با آزادسازی واردات، ماموت قصد دارد بار دیگر واردات فولکس واگن را به ایران کلید بزند. با توجه به سقف قیمتی ۲۰هزاریورویی، گفته می‌شود ماموتی‌ها در اولین مرحله می‌خواهند فولکس واگن مدل پولو را وارد کنند. اما زیرمجموعه این شرکت – مکث موتور – نیز که نام آن در لیست شرکت‌های مجاز قرار دارد، احتمالا به سراغ واردات محصولات چینی خواهد رفت. البته هنوز مشخص نیست خودرو‌های مدنظر مکث موتور برای واردات چه مدل‌هایی هستند، اما واردات مدل‌های غیرچینی توسط این شرکت نیز منتفی نیست. در کنار مکث موتور، خودروسازی فردا هم احتمالا در همین مسیر اقدام به واردات خواهد کرد. نام این شرکت در لیست نخست واردکنندگان مجاز قرار گرفته و با توجه به اینکه محصولاتی از دانگ‌فنگ را مونتاژ می‌کند، هیچ بعید نیست گزینه‌های وارداتی‌اش چینی و متعلق به دانگ‌فنگ باشد.

آرین‌موتور و دوست ژاپنی

یکی دیگر از شرکت‌های جدیدا خودروساز بخش خصوصی که نامش در فهرست اولیه واردکنندگان مجاز آمده، آرین موتور پویاست. آرین‌موتور پویا پیش‌تر به واردات خودرو مشغول بود، اما پس از ممنوعیت واردات، تغییر مسیر داد و به سمت مونتاژ رفت. این شرکت حالا یکی از خودروسازان بخش خصوصی به شمار می‌رود که خودرویی چینی به نام لاماری را مونتاژ می‌کند. با توجه به سابقه وارداتی آرین‌موتور پویا، به احتمال فراوان این شرکت به سراغ واردات میتسوبیشی خواهد رفت. این خودروساز ژاپنی پیش‌تر محصولاتی مانند پاجرو، لنسر، اوتلندر و میراژ را به ایران صادر کرده که این آخری، گزینه اصلی برای ازسرگیری واردات توسط آرین‌موتور پویاست. آرین‌موتور در گذشته با پسوند «تابان» محصولات دی‌اس فرانسه را نیز وارد می‌کرد، با این حال فعلا نامی از این شرکت (آرین‌موتور تابان) در لیست واردکنندگان مجاز به چشم نمی‌آید. میتسوبیشی میراژ، اکلیپس و آتراژ، گزینه‌های قوی برای واردات خودرو توسط این شرکت است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->